החשיבות שבעריכת הסכם ממון לפני הנישואין

הסכם הממון בין בני זוג הנחתם לפני הנישואים, קרוי באנגלית: Pre Nuptial Agreement.

להסכם זה יש חשיבות רבה בהגנה על נכסים, ששייכים לכל בן זוג בנפרד הן לפני הנישואים והן כאלה שיקבלו במתנה או בירושה בזמן הנישואים. 

 להסכם יש חשיבות גם בכך, שבאמצעותו יכולים בני הזוג להחיל על חייהם הרכושיים המשותפים משטר שונה מזה הקיים בחוק ובפסיקה. 

סעיף 3 (א) של חוק יחסי-ממון בין בני-זוג, התשל"ג - 1973 ( להלן: "חוק יחסי ממון") (מאתר LAWDATA באינטרנט), קובע: 

לא עשו בני הזוג הסכם-ממון, ואם עשו - במידה שההסכם אינו קובע אחרת, יראום כמסכימים להסדר איזון המשאבים לפי פרק זה, ויראו הסדר זה כמוסכם בהסכם-ממון בעל-תוקף שנתמלאו בו הוראות סעיף 2. 

דהיינו, אם הצדדים עשו הסכם ממון ואימתו אותו בהתאם לדרישות החוק וההסכם שונה מהוראות החוק הולכים לפי ההסכם ולא לפי חוק יחסי ממון והגחמות של כל שופט או שופטת. 

לכך יש חשיבות עצומה לצורך ההגנה על קניינם הפרטי של כל אחד מבני הזוג וזאת בעיקר כאשר הצדדים באים לנישואים כשהם כבר מבוססים ובעלי רכוש משל עצמם ו/או במקרה בו הם צפויים לקבל רכוש רק לעצמם במתנה ו/או בירושה.


בפסק דינה בתיק בע"מ ( בקשת ערעור משפחה) 03/1236 נתן ביהמ"ש המחוזי בתל אביב מפי כב' השופטת (כתוארה אז) יהודית שטופמן, ביושבו, כערכאת ערעור על פסק דין, שניתן ע"י ביהמ"ש לענייני משפחה ברמת גן, מחצית מבית, שהבעל קיבל במתנה מהוריו, לאשתו.


ביהמ"ש המחוזי עשה זאת למרות שבהסכם המתנה נכתב במפורש, שהבית ניתן רק לבעל ושהבעל אינו יכול לעשות בבית עסקה כלשהי ללא רשותם של ההורים מראש ובכתב.


 ביהמ"ש המחוזי אף עשה זאת תוך התעלמות מוחלטת מהוראת סעיף 5( א( )1 )של חוק יחסי ממון, שקובע: 

עם התרת הנישואין או עם פקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג (בחוק זה - פקיעת הנישואין) זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, למעט- 

(1) נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין;


 משום כך עולה חשיבותו הגדולה של הסכם ממון שיחתם בין בני הזוג לפני הנישואים ויסייע בידי בני הזוג להרחיק את בתי המשפט והשופטים מהקביעה מה יעשה ברכושם של הצדדים אם חס וחלילה יתגרשו. הסכם כזה יסייע בידי בני הזוג למנוע מבתי המשפט לתת לבן הזוג השני נכסים, שמעולם לא השתייכו לו. 


בסעיף 101 של פסק דינה בתמ"ש (תיק משפחה) 13/04-37846 מ.ב. נ' פ.ב. קבעה כב' השופטת עפרה גיא מביהמ"ש לענייני משפחה באשדוד (מאתר LAWDATA באינטרנט), כי:

 "101 .משכך ולאור הוראות סעיף 3 (א) לחוק יחסי ממון, אין תחולה לחוק נוכח קיומו של הסכם הגירושין המסדיר את יחסי הממון בין הצדדים, לכן לא קמה לתובעת כל עילת תביעה רכושית, אין להידרש לטענות התובעת באשר לאירועים שקדמו להסכם הגירושין ודין תביעתה להידחות אף מטעם זה.".


יש חשיבות גדולה לעריכת הסכם הממון לפני הנישואין, כיון שאם ההסכם נערך ע"י בני הזוג בתקופה כלשהי לאחר הנישואים, ניתן לטעון, שההסכם אינו חל על כל הרכוש שהתקבל ע"י הצדדים לפני עריכתו וביהמ"ש יוכל לדון ולקבוע את קביעותיו בנקודה זו.